Lubrifiantii sunt fluide de natura organica ,anorganica sau minerala care sunt utilizati cu scopul de a reduce frecarea dintre doua suprafete.Clasificarea lubrifiantilor este facuta dupa o foarte mare diversitate de criterii si standarde ,dar din punct de vedere al interesului general unul dintre cele mai importante criterii este
Vascozitatea
Vascozitatea este unitatea de masura a frictiunii interne a lichidului, in cazul uleiurilor de motor desemnand fluiditatea acestora functie de temperatura. In termeni generali aceasta reprezinta rezistenta relativa la curgere a unui fluid sau ‘grosimea’ filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai sa fie suficient de “subtire” ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de “gros” ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.
Indexul de vascozitate al unui ulei este tendinta lui de a-si schimba vascozitatea functie de schimbarea temperaturii. Cu cat indexul vascozitatii este mai mare, cu atat mai consistenta va fi vascozitatea la schimbarile de temperatura.
Vascozitatea potrivita este unul din cele mai importante criterii de performanta ale uleiului de motor. Performantele de baza ale unui motor depind de vascozitatea uleiului folosit: cu cat uleiul este mai gros, cu atat vascozitatea acestuia va fi mai mare.
Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de vascozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.
Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.
Conform normelor SAE pentru vascozitate, daca luam ca exemplu un ulei de tipul 15W40, intelegem ca primul numar – respectiv 15 – reprezinta fluiditatea la rece iar litera W inseamna ‘iarna’. Cu cat cifra este mai mica: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar – respectiv 40 – reprezinta fluiditatea la cald si indica rezistenta si capacitatea de ungere a uleiului la temperaturi ridicate.
Clasificarea uleiurilor
Nivelurile tehnice de performanta ale uleiurilor sunt impuse prin norme specifice de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Organizatiile care impun clasificarile grupelor de uleiuri sunt:
Cumparatorul de lubrifianti este deja familiarizat cu specificatiile si standardele, mai ales datorita informatiilor pe care toti producatorii de lubrifianti le ofera pe etichetele produselor.
AMERICAN PETROLEUM INSTITUT clasifica si standardizeaza lubrifiantii dupa tipul de combustibil folosit in procesul de ardere
“S” – motoare OTTO | “C” – motoare DIESEL | |||||
vechi proceduri de testare | vechi proceduri de testare | |||||
SA | anii 1920 | CA | 1940-1950 | |||
SB | anii 1930-1960 | CB | 1949 | |||
SC | 1964 | CC | 1961 | |||
SD | 1968 | CD/CD II | 1965 | |||
SE | 1972 | CE | 1983 | |||
SF | 1980 | CF-4 | 1990 | |||
SG | 1989 | CF/CF II | 1994 | |||
SH | 1993 | |||||
metode noi de testare | metode noi de testare | |||||
SJ | 1997 | CG-4 | 1995 | |||
SL | 2001 | CH-4 | 1998 | |||
SM | 2004 | CI-4 | 2002 | |||
SN 2008 | CI-4 Plus | 2005 | ||||
CJ-4 | 2006 |
Simbolul ‘S’ se utilizeaza pentru motoarele pe benzina iar simbolul ‘C’ pentru motoarele diesel. Nivelul de performanta al uleiului este dat de litera alfabetului de dupa litera ”S”’ sau ”C,, . Cu cat a doua litera se apropie mai mult de finele alfabetului, cu atat clasa de calitate a uleiului este mai performanta.De exemplu cel mai performant lubrifiant pentru motoarele pe benzina este marcat cu simbolul SN (in cazul RAVENOL DXG 5W-30)
STANDARDUL API – MOTOARE PE BENZINA | |||
---|---|---|---|
Categorie | Statut | Anul | Descriere |
SN | actual | 2008 | Pentru toate motoarele auto actuale(doar cateva companii au in portofoliu produse cu acest nivel de performanta iar RAVENOL este printre ele) |
SM | actual | 2004 | Pentru toate motoarele auto actuale |
SL | actual | 2001 | Pentru motoarele auto de generatie 2004 si mai vechi |
SJ | perimat | 1997 | Pentru motoarele auto de generatie 2001 si mai vechi |
SH | perimat | 1994 | Pentru motoarele auto de generatie 1996 si mai vechiCategorie valida cand este precedata de categoriile “C” actual |
SG | perimat | 1989 | Pentru motoarele auto de generatie 1993 si mai vechi |
SF | perimat | 1980 | |
SE | perimat | 1972 | A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1979 |
SD | perimat | 1968 | A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1971. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora |
SC | perimat | 1964 | A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1967. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora |
SB | perimat | 1930 | A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1963. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora |
STANDARDUL API – MOTOARE DIESEL | |||
---|---|---|---|
Categorie | Statut | Anul | Descriere |
CJ-4 | actual | oct.2006 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor |
CI-4 | actual | 2002 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii elaborate in 2002 cu intrare in vigoare in 2004. Uleiurile CI-4 sunt formulate pentru a sustine durabilitatea motoarelor dotate cu sisteme EGR de recirculare a gazelor si care utilizeaza carburanti Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4, CG-4 si CH-4. Unele uleiuri pot avea calificarea CI-4 Plus. |
CH-4 | actual | 1998 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special concepute pentru a putea fi utilizate impreuna cu combustibili Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4 si CG-4. |
CG-4 | actual | 1995 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi supuse unor solicitari severe ce utilizeaza combustibili Diesel cu un continut de sulf de sub 0.5%. Uleiurile CG-4 sunt destinate motoarelor ce corespund cerintelor impuse de standardele pentru emisii din 1994. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE si CF-4. |
CF-4 | actual | 1990 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CD si CE. |
CF-2 | actual | 1994 | Pentru motoare de mare viteza in 2 timpi supuse unor solicitari severe. Pot inlocui uleiurile din clasa CD-II. |
CF | actual | 1994 | Pentru motoare diesel off-road cu injectie indirecta si alte motoare Diesel, inclusiv cele care utilizeaza combustibili cu un continut de sulf de peste 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasa CD. |
CE | invechit | 1985 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CC si CD. |
CD-II | invechit | 1985 | Pentru motoare in 2 timpi. |
CD | invechit | 1955 | Pentru motoare natural aspirate sau supraalimentate (turbo). |
CC | invechit | 1961 | A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1990. |
CB | invechit | 1949 | A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1961. |
CA | invechit | 1940 | A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1959. |
STANDARDUL API PENTRU ULEIURILE DE TRANSMISIE | |
---|---|
Categorie | Aplicatii si recomandari de utilizare |
GL-1 | pentru transmisiile mecanice ale autocamioanelor |
GL-2 | pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor care functioneaza in conditii de sarcina, temperaturi si viteze de alunecare superioare clasei GL-1 |
GL-3 | pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor cu angrenaje conice spirale care functioneaza in conditii moderate de sarcina si viteza |
GL-4 | pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care functioneaza cu viteze mari si cupluri mari |
GL-5 | GL-5 pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care functioneaza in conditii de viteza mare si sarcini cu socuri sau viteze mari si cupluri mici, precum si cu viteze mici si cupluri mari |
Spre seosebire de API ,ASOCIATIA CONSTRUCTORILOR EUROPENI de AUTOMOBILE clasifica aplicatiile uleiurilor de motor prin litere si numere.
Literele reprezinta motoarele de tipul:
Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.
Auto pe benzina (A), Auto pe motorina, camioneta (B) | ||||
---|---|---|---|---|
A1/B1-04 | A2-96/B2-98 | A3/B3-04 | A3/B4-04 | A5/B5-04 |
vascozitate scazuta | motoare f. performante | La fel ca A3/B3 | motoare speciale cu performanta ridicata | |
frictiune scazuta | invechit | interval de schimb prelungit | plus motorina | interval de schimb prelungit |
HTHSV 2,9-3,5 mPas | HTHSV > 3,5 mPas | injectie directa | HTHSV 2,9-3,5 mPas |
Auto pe benzina, Auto pe motorina, camioneta cu DPF si TWC | |||
---|---|---|---|
C1-04 | C2-04 | C3-04 | |
nivel calitate A5/B5 | nivel calitate A3/B4 | camioneta pe motorina | |
vascozitate scazuta | vascozitate | DPF – filtru particule motorina | |
SAPS scazutmax. 0,5% | SAPS mediumax. 0,8% | SAPS mediumax. 0,8% | TWC – catalizator cu trei cai |
HTHSV > 2,9 mPas | HTHSV > 2,9 mPas | HTHSV > 3,5 mPas | SAPS – cenusa sulfatata, fosfor, sulf |
Vehicul comercial pe motorina | |||
---|---|---|---|
A1/B1-04 | A2-96/B2-98 | A3/B3-04 | |
solicitare medie / ridicata | cea mai ridicata solicitare | solicitare ridicata | motoare Euro III & IV cu ritm EGR rapid |
intervale de schimbare regulate | interval de schimbare 100.000km | intervale de schimbare prelungite | intervale de schimbare prelungite |
purificare, posibilitate de dispersie | |||
SAPS redus max. 1% | EGR – recircularea gazuluii de esapament |
Pe langa specificatiile API, ACEA,ILSAC,JASO si SAE, producatorii de motoare sunt foarte interesati ca uleiurile sa respecte procedurile de testare solicitate de acestia si sa indeplineasca performantele impuse. Astfel, daca un ulei indeplineste performantele stabilite, acesta poate fi agreat de producator.
Standardul BMW | Aplicatie |
---|---|
BMW Special | Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina sau diesel fabricate inainte de 1998 |
BMW Longlife-98 | Uleiuri de motor pentru motoare diesel si benzina fabricate incepand cu 1998 |
BMW Longlife-01 | Uleiuri de motor pentru motoare diesel si benzina fabricate dupa 2001 |
BMW Longlife-01 FE | Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina fabricate dupa 2001 |
BMW Longlife-04 | Uleiuri de motor pentru motoare diesel si pe benzina fabricate dupa 2004 |
Standardul Ford | Aplicatie |
---|---|
WSS-M2C 912-A1 | Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina si diesel cu exceptia 1.9 TDI Diesel (Ford Galaxy) si 1.4 TDCI (Ford Fiesta) |
WSS-M2C 913-A | Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina si diesel cu exceptia 1.9 TDI Diesel (Ford Galaxy) si 1.4 TDCI (Ford Fiesta) |
WSS-M2C 917-A | Uleiuri de motor pentru motoare 1.9 TDCI (Ford Galaxy) |
Standardul Mercedes-Benz | Aplicatie |
---|---|
MB 228.1 | Uleiuri de motor multigrad pentru motoare diesel |
MB 228.3 | Uleiuri de motor SHPD (Diesel cu Performanta Ultra Inalta ) pentru motoare diesel care lucreaza in sarcina, cu interval prelungit de schimbare a uleiului |
MB 228.5 | Uleiuri de motor UHPD (Diesel cu Performanta Ultra Inalta) pentru motoare diesel care lucreaza in regim greu,cu interval prelungit de schimbare a uleiului, catre 45.000 km. In clasa de gabarit este posibila utilizarea uleiului pana la 60.000 km |
MB 228.51 | Uleiuri de motor UHPD / 228,5 cu filtre de particule pentru motoare Euro 4 |
MB 229.1 | Uleiuri de motor pentru autoturisme (motoare pe benzina si diesel) unde sunt solicitari crescute comparativ cu ACEA A2-96/A3-96 si B2-96/B3-96 |
MB 229.3 | Uleiuri de motor pentru autoturisme |
MB 229.31 | Uleiuri de motor pentru autoturisme pe motorina, cu filtre de particule |
MB 229.51 | Uleiuri de motor pentru autoturisme cu intervale prelungite de schimbare a uleiului (20.000 km) si emisii scazute de substante poluante |
Standardul Opel | Aplicatie |
---|---|
GM-LL-A-025 | Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina, cu performante in economia de combustibil |
GM-LL-B-025 | Uleiuri de motor pentru autoturisme cu motoare diesel cu performante in economia de combustibil |
Standardul VW | Aplicatie |
---|---|
VW 500 00 | Uleiuri cu curgere lina pentru motoare pe benzina si diesel cu aspiratie. Numai pentru uleiuri SAE 0W-XX, 5W-XX si 10W-XX |
VW 501 01 | Uleiuri de motor multigrad cu curgere usoara, pentru motoare pe benzina si diesel cu aspiratie |
VW 502 00 | Uleiuri cu curgere usoara, pentru motoare pe benzina care opereaza in conditii dificile de functionare |
VW 503 00 | Uleiuri pentru motoarele automobilelor care functioneza pe benzina in regim solicitant, cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV: 30.000 km, 2 ani).Raspunde la solicitari mai mari decat 502 00 (HTHS 2.9 mPas) |
VW 503 01 | Uleiuri pentru motoare pe benzina care lucreaza in regim solicitant, cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV), precum Audi S3, TT (HTHS > 3.5 mPas) |
VW 504 00 | Uleiuri pentru vehicule cu lucru in regim de lunga durata, pentru motoare pe benzina si diesel, inclusiv pentru motoare diesel dotate cu sistem de filtrare a particulelor fara aditivi in combustibil |
VW 505 00 | Uleiuri de motor utilizate in toate anotimpurile pentru motoare diesel cu si fara sistem turbo |
VW 505 01 | Uleiuri de motor utilizate in toate anotimpurile, mai ales pentru motoare diesel cu racord de aspiratie |
VW 506 00 | Uleiuri pentru motoare diesel cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV: 50.000 km, 2 ani, HTHS 2.9 mPas) |
VW 506 01 | Uleiuri pentru motoare diesel cu racord de aspiratie si interval prelungit de schimbare a uleiului |
VW 507 00 | Uleiuri pentru autovehicule cu regim de lucru de lunga durata, cu aplicatie pentru motoare pe benzina si diesel, inclusiv motoare diesel cu sistem de filtrare a particulelor fara aditivi in combustibil |
Verificarea uleiului
Indiferent ce tip de ulei folositi, daca motorul dumneavoastra functioneaza in parametri normali el trebuie sa consume intre 0.1 si 0.2 litri de ulei la 1000 de kilometri parcursi.Acesta reprezinta uleiul de ardere fara de care ,de exemplu , segmentii de compresie s-ar dilata si s-ar gripa. Potrivit recomandarilor recente ale producatorilor de masini, schimbul de ulei se face in intervale de functionare din ce in ce mai extinse, insa periodic este necesara completarea acestuia. Intervalul de schimb este recomandat numai de catre producatorul de masini SI NU DE PRODUCATORUL SAU VANZATORUL DE ULEIURI.
Mai multe completari nu suplinesc schimbul de ulei recomandat, deoarece dupa un anumit numar de ore de functionare, uleiul se incarca de impuritati se oxideaza in timp , se degradeaza, iar aditivii din compozitie se consuma.
Care este nivelul optim al uleiului ?
Daca adaugam aditivi imbunatatim calitatea ?
Uleiul nepotrivit si raspunsul motorului