Lubrifianti – Rol, Clasificare, Standarde, Specificatii

Lubrifiantii sunt fluide de natura organica ,anorganica sau minerala care sunt utilizati cu scopul de a reduce frecarea dintre doua suprafete.Clasificarea lubrifiantilor este facuta dupa o foarte mare diversitate de criterii si standarde ,dar din punct de vedere al interesului general unul dintre cele mai importante criterii este

Vascozitatea
X-oilVascozitatea este unitatea de masura a frictiunii interne a lichidului, in cazul uleiurilor de motor desemnand fluiditatea acestora functie de temperatura. In termeni generali aceasta reprezinta rezistenta relativa la curgere a unui fluid sau ‘grosimea’ filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai sa fie suficient de „subtire” ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de „gros” ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.
Indexul de vascozitate al unui ulei este tendinta lui de a-si schimba vascozitatea functie de schimbarea temperaturii. Cu cat indexul vascozitatii este mai mare, cu atat mai consistenta va fi vascozitatea la schimbarile de temperatura.
Vascozitatea potrivita este unul din cele mai importante criterii de performanta ale uleiului de motor. Performantele de baza ale unui motor depind de vascozitatea uleiului folosit: cu cat uleiul este mai gros, cu atat vascozitatea acestuia va fi mai mare.
Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de vascozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.
Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.

Conform normelor SAE pentru vascozitate, daca luam ca exemplu un ulei de tipul 15W40, intelegem ca primul numar – respectiv 15 – reprezinta fluiditatea la rece iar litera W inseamna ‘iarna’. Cu cat cifra este mai mica: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar – respectiv 40 – reprezinta fluiditatea la cald si indica rezistenta si capacitatea de ungere a uleiului la temperaturi ridicate.
Clasificarea uleiurilor
Nivelurile tehnice de performanta ale uleiurilor sunt impuse prin norme specifice de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Organizatiile care impun clasificarile grupelor de uleiuri sunt:

Cumparatorul de lubrifianti este deja familiarizat cu specificatiile si standardele, mai ales datorita informatiilor pe care toti producatorii de lubrifianti le ofera pe etichetele produselor.

STANDARDUL API

AMERICAN PETROLEUM INSTITUT clasifica si standardizeaza  lubrifiantii dupa tipul de combustibil folosit in procesul de ardere

„S” – motoare OTTO „C” – motoare DIESEL
vechi proceduri de testare  vechi proceduri de testare
SA anii 1920 CA 1940-1950
SB anii 1930-1960 CB 1949
SC 1964 CC 1961
SD 1968 CD/CD II 1965
SE 1972 CE 1983
SF 1980 CF-4 1990
SG 1989 CF/CF II 1994
SH 1993
metode noi de testare metode noi de testare
SJ 1997 CG-4 1995
SL 2001 CH-4 1998
SM 2004 CI-4 2002
 SN                         2008 CI-4 Plus 2005
CJ-4 2006

Simbolul ‘S’ se utilizeaza pentru motoarele pe benzina iar simbolul ‘C’ pentru motoarele diesel. Nivelul de performanta al uleiului este dat de litera alfabetului de dupa litera ”S”’ sau ”C,, . Cu cat a doua litera se apropie mai mult de finele alfabetului, cu atat clasa de calitate a uleiului este mai performanta.De exemplu cel mai performant lubrifiant pentru motoarele pe benzina este marcat cu simbolul SN (in cazul RAVENOL DXG 5W-30)

 

STANDARDUL API – MOTOARE PE BENZINA
Categorie Statut Anul Descriere
SN actual 2008 Pentru toate motoarele auto actuale(doar cateva companii au in portofoliu produse cu acest nivel de performanta iar RAVENOL este printre ele)
SM actual 2004 Pentru toate motoarele auto actuale
SL actual 2001 Pentru motoarele auto de generatie 2004 si mai vechi
SJ perimat 1997 Pentru motoarele auto de generatie 2001 si mai vechi
SH perimat 1994 Pentru motoarele auto de generatie 1996 si mai vechiCategorie valida cand este precedata de categoriile „C” actual
SG perimat 1989 Pentru motoarele auto de generatie 1993 si mai vechi
SF perimat 1980
SE perimat 1972 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1979
SD perimat 1968 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1971. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
SC perimat 1964 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1967. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
SB perimat 1930 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1963. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
STANDARDUL API – MOTOARE DIESEL
Categorie Statut Anul Descriere
CJ-4 actual oct.2006 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor
CI-4 actual 2002 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii elaborate in 2002 cu intrare in vigoare in 2004. Uleiurile CI-4 sunt formulate pentru a sustine durabilitatea motoarelor dotate cu sisteme EGR de recirculare a gazelor si care utilizeaza carburanti Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4, CG-4 si CH-4. Unele uleiuri pot avea calificarea CI-4 Plus.
CH-4 actual 1998 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special concepute pentru a putea fi utilizate impreuna cu combustibili Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4 si CG-4.
CG-4 actual 1995 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi supuse unor solicitari severe ce utilizeaza combustibili Diesel cu un continut de sulf de sub 0.5%. Uleiurile CG-4 sunt destinate motoarelor ce corespund cerintelor impuse de standardele pentru emisii din 1994. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE si CF-4.
CF-4 actual 1990 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CD si CE.
CF-2 actual 1994 Pentru motoare de mare viteza in 2 timpi supuse unor solicitari severe. Pot inlocui uleiurile din clasa CD-II.
CF actual 1994 Pentru motoare diesel off-road cu injectie indirecta si alte motoare Diesel, inclusiv cele care utilizeaza combustibili cu un continut de sulf de peste 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasa CD.
CE invechit 1985 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CC si CD.
CD-II invechit 1985 Pentru motoare in 2 timpi.
CD invechit 1955 Pentru motoare natural aspirate sau supraalimentate (turbo).
CC invechit 1961 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1990.
CB invechit 1949 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1961.
CA invechit 1940 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1959.
STANDARDUL API PENTRU ULEIURILE DE TRANSMISIE
Categorie Aplicatii si recomandari de utilizare
GL-1 pentru transmisiile mecanice ale autocamioanelor
GL-2 pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor care functioneaza in conditii de sarcina, temperaturi si viteze de alunecare superioare clasei GL-1
GL-3 pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor cu angrenaje conice spirale care functioneaza in conditii moderate de sarcina si viteza
GL-4 pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care functioneaza cu viteze mari si cupluri mari
GL-5 GL-5 pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care functioneaza in conditii de viteza mare si sarcini cu socuri sau viteze mari si cupluri mici, precum si cu viteze mici si cupluri mari

STANDARDUL ACEA

Spre seosebire de API ,ASOCIATIA CONSTRUCTORILOR EUROPENI de  AUTOMOBILE clasifica aplicatiile uleiurilor de motor prin litere si numere.

Literele reprezinta motoarele de tipul:

Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.

 

 

 

 

TABEL EXPLICATIV AL SPECIFICATIILOR ACEA
 

Auto pe benzina (A), Auto pe motorina, camioneta (B)
A1/B1-04 A2-96/B2-98 A3/B3-04 A3/B4-04 A5/B5-04
vascozitate scazuta motoare f. performante La fel ca A3/B3 motoare speciale cu performanta ridicata
frictiune scazuta invechit interval de schimb prelungit plus motorina interval de schimb prelungit
HTHSV 2,9-3,5 mPas HTHSV > 3,5 mPas injectie directa HTHSV 2,9-3,5 mPas

 

Auto pe benzina, Auto pe motorina, camioneta cu DPF si TWC
C1-04 C2-04 C3-04
nivel calitate A5/B5 nivel calitate A3/B4 camioneta pe motorina
vascozitate scazuta vascozitate DPF – filtru particule motorina
SAPS scazutmax. 0,5% SAPS mediumax. 0,8% SAPS mediumax. 0,8% TWC – catalizator cu trei cai
HTHSV > 2,9 mPas HTHSV > 2,9 mPas HTHSV > 3,5 mPas SAPS – cenusa sulfatata, fosfor, sulf

 

Vehicul comercial pe motorina
A1/B1-04 A2-96/B2-98 A3/B3-04
solicitare medie / ridicata cea mai ridicata solicitare solicitare ridicata motoare Euro III & IV cu ritm EGR rapid
intervale de schimbare regulate interval de schimbare 100.000km intervale de schimbare prelungite intervale de schimbare prelungite
purificare, posibilitate de dispersie
SAPS redus max. 1% EGR – recircularea gazuluii de esapament

 

Clasificarea internationala SAE a vascozitatilor uleiurilor, functie de temperatura de lucru


Normele SAE definesc si clasifica gradele de vascozitate ale lubrifiantilor.

Specificatii ale producatorilor de motoare

Pe langa specificatiile API, ACEA,ILSAC,JASO si SAE, producatorii de motoare sunt foarte interesati ca uleiurile sa respecte procedurile de testare solicitate de acestia si sa indeplineasca performantele impuse. Astfel, daca un ulei indeplineste performantele stabilite, acesta poate fi agreat de producator.

X-oil
 

Standardul BMW Aplicatie
BMW Special Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina sau diesel fabricate inainte de 1998
BMW Longlife-98 Uleiuri de motor pentru motoare diesel si  benzina fabricate incepand cu 1998
BMW Longlife-01 Uleiuri de motor pentru motoare diesel si  benzina fabricate dupa 2001
BMW Longlife-01 FE Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina fabricate dupa 2001
BMW Longlife-04 Uleiuri de motor pentru  motoare diesel si pe benzina fabricate dupa 2004

 

Standardul Ford Aplicatie
WSS-M2C 912-A1 Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina si diesel cu exceptia 1.9 TDI Diesel (Ford Galaxy) si 1.4 TDCI (Ford Fiesta)
WSS-M2C 913-A Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina si diesel cu exceptia 1.9 TDI Diesel (Ford Galaxy) si 1.4 TDCI (Ford Fiesta)
WSS-M2C 917-A Uleiuri de motor pentru motoare 1.9 TDCI (Ford Galaxy)

 

Standardul Mercedes-Benz Aplicatie
MB 228.1 Uleiuri de motor multigrad pentru motoare diesel
MB 228.3 Uleiuri de motor SHPD (Diesel cu Performanta Ultra Inalta ) pentru motoare diesel care lucreaza in sarcina, cu interval prelungit de schimbare a uleiului
MB 228.5 Uleiuri de motor UHPD (Diesel cu Performanta Ultra Inalta) pentru motoare diesel care lucreaza in regim greu,cu interval prelungit de schimbare a uleiului, catre 45.000 km. In clasa de gabarit este posibila utilizarea uleiului pana la 60.000 km
MB 228.51 Uleiuri de motor UHPD / 228,5 cu filtre de particule pentru motoare Euro 4
MB 229.1 Uleiuri de motor pentru autoturisme (motoare pe benzina si diesel) unde sunt solicitari crescute comparativ cu ACEA A2-96/A3-96 si B2-96/B3-96
MB 229.3 Uleiuri de motor pentru autoturisme
MB 229.31 Uleiuri de motor pentru autoturisme pe motorina, cu filtre de particule
MB 229.51 Uleiuri de motor pentru autoturisme cu intervale prelungite de schimbare a uleiului (20.000 km) si emisii scazute de substante poluante

 

Standardul Opel Aplicatie
GM-LL-A-025 Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina, cu performante in economia de combustibil
GM-LL-B-025 Uleiuri de motor pentru autoturisme cu motoare diesel cu performante in economia de combustibil

 

Standardul VW Aplicatie
VW 500 00 Uleiuri cu curgere lina pentru motoare pe benzina si diesel cu aspiratie. Numai pentru uleiuri SAE 0W-XX, 5W-XX si 10W-XX
VW 501 01 Uleiuri de motor multigrad cu curgere usoara, pentru motoare pe benzina si diesel cu aspiratie
VW 502 00 Uleiuri cu curgere usoara, pentru motoare pe benzina care opereaza in conditii dificile de functionare
VW 503 00 Uleiuri pentru motoarele automobilelor care functioneza pe benzina in regim solicitant, cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV: 30.000 km, 2 ani).Raspunde la solicitari mai mari decat 502 00 (HTHS 2.9 mPas)
VW 503 01 Uleiuri pentru motoare pe benzina care lucreaza in regim solicitant, cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV), precum Audi S3, TT (HTHS > 3.5 mPas)
VW 504 00 Uleiuri pentru vehicule cu lucru in regim de lunga durata, pentru motoare pe benzina si diesel, inclusiv pentru motoare diesel dotate cu sistem de filtrare a particulelor fara aditivi in combustibil
VW 505 00 Uleiuri de motor utilizate in toate anotimpurile pentru motoare diesel cu si fara sistem turbo
VW 505 01 Uleiuri de motor utilizate in toate anotimpurile, mai ales pentru motoare diesel cu racord de aspiratie
VW 506 00 Uleiuri pentru motoare diesel cu interval prelungit de schimbare a uleiului (WIV: 50.000 km, 2 ani, HTHS 2.9 mPas)
VW 506 01 Uleiuri pentru motoare diesel cu racord de aspiratie si interval prelungit de schimbare a uleiului
VW 507 00 Uleiuri pentru autovehicule cu regim de lucru de lunga durata, cu aplicatie pentru motoare pe benzina si diesel, inclusiv motoare diesel cu sistem de filtrare a particulelor fara aditivi in combustibil

Verificarea uleiului
Indiferent ce tip de ulei folositi, daca motorul dumneavoastra functioneaza in parametri normali el trebuie sa consume intre 0.1 si 0.2 litri de ulei la 1000 de kilometri parcursi.Acesta reprezinta uleiul de ardere fara de care ,de exemplu , segmentii de compresie s-ar dilata si s-ar gripa. Potrivit recomandarilor recente ale producatorilor de masini, schimbul de ulei se face in intervale de functionare din ce in ce mai extinse, insa periodic este necesara completarea acestuia. Intervalul de schimb este recomandat numai de catre producatorul de masini SI NU DE PRODUCATORUL SAU VANZATORUL DE ULEIURI.
Mai multe completari nu suplinesc schimbul de ulei recomandat, deoarece dupa un anumit numar de ore de functionare, uleiul se incarca de impuritati se oxideaza in timp , se degradeaza, iar aditivii din compozitie se consuma.
Care este nivelul optim al uleiului ?

Se amesteca uleiurile ?

Daca adaugam aditivi imbunatatim calitatea ?

Uleiul nepotrivit si raspunsul motorului

 

 

 

 

 

Cum citim culoarea fumului

 

 

sus

Generalitati privind functiile lubrifiantilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Like pentru pagina de Facebook și vei fi la curent cu ultimele informații!